Projekty

Dziecko Ponad Wszystko

Tytuł Projektu:

“Dziecko Ponad Wszystko”

Numer projektu i konkursu:

  • Numer naboru: FEMP.06.10-IP.01-022/23
  • Numer projektu: FEMP.06.10-IP.01-0115/24

Dla kogo jest projekt?

Projekt skierowany jest do trzech głównych grup, które wspólnie tworzą
społeczność Niepublicznej Chrześcijańskiej Szkoły Podstawowej nr 2 z
Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie:

  • Uczniowie: Projekt obejmuje wsparcie dla 90 uczniów w wieku od 7 do
    16 lat, z czego znaczna część to dzieci ze specjalnymi potrzebami
    edukacyjnymi. Nasi podopieczni to osoby z różnorodnymi
    trudnościami, w tym dzieci z autyzmem, niepełnosprawnością
    intelektualną i ruchową, a także z zaburzeniami takimi jak ADHD,
    dysleksja czy afazja.
  • Nauczyciele: 30 nauczycieli, którzy poprzez szkolenia i rozwój
    kwalifikacji zawodowych, zyskają narzędzia i wiedzę niezbędną do
    pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wspierając
    ich rozwój i integrację.
  • Rodzice i opiekunowie: 45 rodziców, którzy dzięki warsztatom,
    indywidualnym konsultacjom oraz Klubowi Rodzica otrzymają wsparcie
    w radzeniu sobie z wyzwaniami wychowawczymi i zdobywaniu
    umiejętności niezbędnych do budowania pozytywnych relacji z
    dziećmi.

Zakres działań projektowych:

Projekt zakłada realizację wielu różnorodnych działań dostosowanych do
potrzeb każdej grupy uczestników. Naszym celem jest stworzenie
środowiska, w którym każde dziecko, niezależnie od swoich trudności,
może uczyć się i rozwijać na równych prawach. Oto najważniejsze
zadania projektowe:

Zajęcia rewalidacyjne:

  • Indywidualne oraz grupowe terapie dla uczniów, które obejmują
    m.in. zajęcia z logopedą, integrację sensoryczną, terapię funkcji
    poznawczych oraz wsparcie psychologiczne.
  • Dzięki specjalistycznym zajęciom, dzieci mają szansę na
    usprawnienie swoich umiejętności poznawczych, rozwój motoryki
    oraz lepszą integrację z otoczeniem .

Trening umiejętności społecznych (TUS):

  • Grupowe zajęcia, które mają na celu pomoc uczniom w rozwijaniu
    ich umiejętności społecznych, naukę radzenia sobie z emocjami
    oraz budowanie poczucia wartości.
  • Uczniowie nauczą się, jak wchodzić w interakcje z rówieśnikami,
    pokonywać swoje ograniczenia oraz rozwiązywać konflikty, co jest
    kluczowe dla ich integracji w grupie .

Komunikacja interpersonalna:

  • Warsztaty i ćwiczenia pomagające dzieciom zrozumieć i wyrażać
    swoje emocje oraz uczyć się efektywnej komunikacji z innymi.
  • Program zakłada przeciwdziałanie uprzedzeniom, stereotypom oraz
    tworzenie świadomości i akceptacji wobec różnic, jakie występują w
    grupie rówieśniczej .

Doradztwo zawodowe:

  • Dla starszych uczniów przewidziane są warsztaty z doradztwa
    zawodowego, które pomogą im lepiej poznać swoje
    zainteresowania, talenty i predyspozycje.
  • Warsztaty mają za zadanie przygotować uczniów do świadomego
    planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, wspierając ich w
    podejmowaniu decyzji o dalszej edukacji i karierze .

Zajęcia rozwijające pasje i zainteresowania:

  • Program przewiduje szeroki wachlarz zajęć dodatkowych, które
    umożliwią uczniom rozwijanie zainteresowań w dziedzinach takich
    jak muzyka, sport, plastyka czy szachy.
  • Zajęcia te nie tylko wspierają rozwój indywidualnych talentów, ale
    również pomagają w budowaniu motywacji do nauki i uczestnictwa
    w życiu szkolnym .

Klub Rodzica:

  • Cykliczne warsztaty i sesje coachingowe dla rodziców, które
    skupiają się na budowaniu pozytywnych relacji rodzinnych, nauce
    efektywnej komunikacji z dziećmi oraz radzeniu sobie z
    wyzwaniami wychowawczymi.
  • Klub Rodzica zapewnia również indywidualne konsultacje ze
    specjalistami, którzy pomogą rodzicom w wypracowaniu
    najlepszych metod wspierania swoich dzieci w rozwoju .

Szkolenie kadry pedagogicznej:

  • Program rozwoju kwalifikacji zawodowych dla nauczycieli,
    obejmujący szkolenia, studia podyplomowe oraz warsztaty z
    zakresu edukacji włączającej, integracji sensorycznej, psychologii i
    logopedii.
  • Dzięki zdobytym umiejętnościom, nauczyciele będą mogli w pełni
    wspierać uczniów o specjalnych potrzebach oraz podnieść jakość i
    efektywność swojej pracy dydaktycznej .

potrzebami edukacyjnymi. Realizowane działania będą sprzyjały
integracji społecznej, promowaniu akceptacji i tolerancji oraz rozwijaniu
kompetencji społecznych wśród uczniów. Dodatkowo, projekt zakłada
podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz wspieranie rodziców w
procesie wychowania, co wzmocni więzi rodzinne i poprawi jakość relacji
rodzice-dziecko.

Cele projektu:

Głównym celem projektu “Dziecko Ponad Wszystko” jest stworzenie
przyjaznego, inkluzywnego środowiska edukacyjnego, które odpowiada
na potrzeby każdego ucznia, w szczególności tych ze specjalnymi

Wartość projektu:

  • Całkowita wartość projektu: 958 050,00 PLN
  • Dofinansowanie: 909 570,00 PLN, w tym środki z UE wynoszą 813
    825,79 PLN, a środki z budżetu państwa 95 744,21 PLN
  • Wkład własny: 48 480,00 PLN

Okres realizacji:

Projekt będzie realizowany od września 2024 do czerwca 2026. W tym
okresie przewidujemy sukcesywną realizację założonych działań, z
regularnym monitorowaniem postępów i rezultatów .

Projekt “Dziecko Ponad Wszystko” jest współfinansowany przez Unię
Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na
lata 2021-2027, co umożliwia nam nie tylko wsparcie naszej
społeczności, ale także wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań
edukacyjnych, które będą służyć uczniom, rodzicom i nauczycielom
przez długie lata.

Dokumenty do pobrania: